گروه سیاسی: تلاش جریانی خاص برای تسلط به دستگاه دیپلماسی که از ابتدای دولت دهم آغاز شده بود و در ماجرای انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در امور خاورمیانه، آسیا، دریای خزر و افغانستان نمود پیدا کرد و نهایتا به عزل منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه منجر شد، با یک انتصاب دیگر در دستگاه دیپلماسی پررنگ‌تر شد و این بار علی اکبر صالحی را در تیررس استیضاح مجلس قرار داده است.

مجلس شورای اسلامی

روز گذشته جمعی از شاخص‌ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله احمد توکلی، روح‌الله حسینیان، محمدرضا باهنر، علی‌مطهری، غلامرضا مصباحی‌مقدم، حمیدرضا کاتوزیان، محمد دهقان و جمع دیگری از نمایندگان که مجموع آنها به 22نفر می‌رسد، در واکنش به انتصاب محمدشریف ملک‌زاده دبیر شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور به معاونت اداری و مالی وزارت امور خارجه خواستار استیضاح وزیر خارجه شدند.

دیروز زهره الهیان که یکی از امضا‌کنندگان طرح استیضاح وزیر امور خارجه است در گفت‌وگو با همشهری در حاشیه جلسه علنی گفت: قطعا ارتباطی بین این انتصاب و حذف بودجه شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور وجود دارد و جریانی قصد دارد از بودجه وزارت خارجه به نفع اهداف خود استفاده کند.

بازداشت قریب‌الوقوع ملک‌زاده

استیضاح‌کنندگان در توضیح دلایل استیضاح وزیر امور خارجه، نوشته‌اند: هیچ وزیری حق ندارد فردی را به معاونت منصوب کند که اکثر همکارانش در مدیریت قبلی بازداشت‌شده‌اند و خود وی نیز با اتهامات متعدد مالی و غیرمالی در شرف بازداشت است. این موضوع به زعم نمایندگانی که به‌دنبال استیضاح علی‌اکبر صالحی هستند، پیش از این از سوی دادستان تهران به وزیر امور خارجه نیز هشدار داده شده اما ظاهرا صالحی بی‌اعتنا به این هشدار، ملک‌زاده را به‌عنوان معاون اداری و مالی خود برگزیده است.

انتصاب سفیران به دست جریان متنفذ

در متن استیضاح به‌صورت تلویحی به برخی اهداف این انتصاب از جمله اینکه استیضاح‌کنندگان به جایگاه مهم معاونت اداری و مالی در چیدمان نیروی انسانی در سفارتخانه‌ها اشاره کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد به زعم آنها با توجه به متوقف‌شدن یکساله انتصاب سفرا در وزارت خارجه و خالی‌بودن حدود 50سفارتخانه ایران در کشورهای دیگر، انتخاب ملک‌زاده می‌تواند در مهره‌چینی آن گروه متنفذ، در سفارتخانه‌های خالی از سفیر مؤثر باشد.

این انتصاب از نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی چنان حساس است که در نخستین ساعات پس از انتصاب، کسانی چون محمد دهقان و علاءالدین بروجردی که با مسائلی چنین محافظه‌کارانه‌تر برخورد می‌کنند، در رسانه‌ها صالحی را تهدید به استیضاح کردند تا احمد توکلی جلسه صحن علنی را با تذکری تند نسبت به این انتصاب شروع کند. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از صحبت خود با وزیر خارجه در این باره خبر داد و گفت: به وزیر خارجه گفتم چرا این کار را کردی؟ در جواب پاسخ داد: خیرخواهان زیادی به من تذکر دادند اما من سندی ندارم. در جواب وزیر به او گفتم از قوه قضاییه و وزارت اطلاعات سند بگیرد. اکنون نیز بر همین اساس از هیات رئیسه‌ مجلس می‌خواهم که کمک کنند گزارش تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان در دستور کار قرار گیرد.

علی لاریجانی در پاسخ به وی، از سبحانی‌نیا عضو هیات رئیسه خواست تا موضوع را پیگیری کند و گزارش تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان طبق مسیر قانونی زودتر در دستور کار قرار گیرد.
از آبان‌ماه سال 89 طرح تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد که این طرح با 141رأی موافق در برابر فقط 14رأی مخالف به تصویب رسید.

این درخواست دارای 4محور اصلی است که براساس آن نمایندگان 4سؤال درباره عملکرد شورای مذکور مطرح کرده‌اند که نخستین سؤال این است که مبنای حقوقی تشکیل شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور چیست؟ دومین پرسش مطرح شده این است که اقدامات موازی با وزارت امور خارجه چرا انجام می‌شود؟ سوم اینکه هزینه‌های شورای مذکور از کجا تأمین می‌شود و چهارم اینکه رفت‌وآمدهای مشکوکی که به دعوت این شورا انجام می‌شود، چگونه است؟علی‌اکبر صالحی که دیروز برای پاسخ به سؤال برخی نمایندگان به کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی رفته بود درباره این انتصاب اخیر به نمایندگان قول داده است که در صورت احراز جرائم ملک‌زاده او را برکنار خواهد کرد.

از سوی دیگر، برخی از نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر خارجه هم قصد دارند با رئیس‌جمهور نیز در این‌باره گفت‌وگو کنند. اگر صالحی که 10بهمن سال گذشته از مجلس رای اعتماد گرفت و به مسند متکی در وزارت خارجه تکیه زد، نتواند نمایندگان را قانع کند، او وزیری خواهد بود که نصف یکسال هم در وزارت انجام وظیفه نکرده و پایش به استیضاح باز شده است. پیش از این در ماجرای تاسیس دانشگاه بین‌المللی ایرانیان که منتسب به مشایی است نام صالحی نیز به‌عنوان عضو هیات مؤسس به چشم می‌خورد.

کد خبر 138106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز